Starta eget inom byggbranschen: Det här ska du tänka på

8 juli, 2018

starta eget inom byggbranschen. det här ska du tänka på.

Att driva eget inom byggbranschen kan vara roligt, utmanande och lärorikt. Och gör du det på rätt sätt kan du nå framgång och bygga en stabil och framgångsrik verksamhet. Här kommer en liten checklista på ett par saker som kan vara bra att tänka på innan du kör igång. Den täcker knappast allt, men kan säkerligen vara en hjälp på traven.

Gör en lista över dina specifika expertisområden inom bygg

Det första steget är att du faktiskt bestämmer dig. När du har gjort det bör du sammanställa en lista över dina specifika expertisområden inom bygg och fundera över: Vad är du bra på? Vad tycker du är roligast att göra? Och vilka av dina kompetenser finns det stort behov av i branschen?

Försök gärna att hitta din “USP”, det vill säga din “Unique Selling Point” eller det som skiljer dig från andra. Din “USP” kan vara allt från att du arbetar inom ett specifikt område lokalt, till att du är specialist på en viss byggteknik.

Skriv ner vad du behöver för att kunna driva eget inom byggbranschen

Fortsätt sen med att inventera den utrustning du redan har. Detta för att ta reda vad du behöver för att komma igång: Vilka verktyg, maskiner, arbetskläder och transportmedel krävs? Gör en lista och jämför priser innan du börjar komplettera med det som saknas.

Teckna försäkringar anpassade till byggbranschen

Rätt försäkringar skyddar dig om något går fel i ditt yrkesmässiga utförande. Dessutom är det betryggande för kunden att veta att du har en ansvarsförsäkring som täcker upp kostnader för eventuella misstag. För din dyra utrustning, såsom verktyg, maskiner och fordon, bör du teckna både en fordonsförsäkring och en försäkring för egendom och verksamhetsavbrott.

Om du anställer personal bör du teckna personalförsäkringar för var och en då det ger ett tryggt skydd vid eventuell olycka eller sjukdom. Det finns även anpassade branschförsäkringar, till exempel försäkring för byggföretag, som täcker det mesta inom byggbranschen.

Gör en konkurrentanalys

Ta reda på hur liknande yrkesverksamma i ditt område tänker och agerar. Hur mycket tar de betalt och vad erbjuder de för tjänster?

Så tar du betalt som byggare

Egenföretagandet innebär att den ekonomiska tryggheten till stor del försvinner. Och att sätta rätt priser kan, till en början, vara svårt. Du måste ta hänsyn till arbete, material och vinst, samtidigt som priserna bör förbli konkurrenskraftiga.

Att ta för lite betalt kan, utöver den ekonomiska förlusten, ge intryck av brist på kompetens eller seriositet. Samtidigt kan ett för högt pris göra att du förlorar uppdrag.

Om du erbjuder samma eller liknande tjänster som dina konkurrenter bör du vara tydlig med vad eventuella prisskillnader innebär. Om du tar mindre betalt – berätta varför så kunden inte tror att dina tjänster är sämre än någon av konkurrenternas. Om du tar mer betalt – var noga med att berätta exakt vad kunden betalar extra för, vare sig det är den snabba leveransen, den höga kvaliteten eller det dyra materialvalet.

Och kom ihåg att hålla dig vän med konkurrenterna – du vet aldrig när du kan vara i behov av en underleverantör eller hantverkare som har andra kompetenser än du har.

Fundera kring följande när du sätter dina priser:

  • Vad kostar det att ta fram produkten eller utföra tjänsten? Alltså – vad kostar varorna i fråga och hur mycket kostar det att utföra dina tjänster? I beräkningen bör du ha med allt från tillverkning, transport och lokalhyra till administrativa utgifter, eventuella löner och friskvårdsbidrag.
  • Ta fram din “break even”: Alltså – räkna ihop ovan kostnader och dela det med antal enheter eller tjänster du förväntas sälja. Att ta fram en “break even” innebär att du tar fram lägsta prisnivå för att verksamheten överhuvudtaget ska gå runt.
  • Räkna in vinster: Nästa steg är att räkna in eventuella vinster. Vad behöver du tjäna per tjänst för att verksamheten ska bli lönsam?
  • Hur tänker dina kunder? Gör research och ta reda på vilka dina potentiella kunder är. Undersök målgruppen och ta reda på vad de har för preferenser. Vilka sorts tjänster värdesätter de? Hur priskänsliga är de? Och vad kännetecknar deras köpvanor?

Så skaffar du dina första kunder

Det kan vara svårt att, som nybliven egenföretagare inom byggbranschen, hitta kunder och behålla dem under en längre tid. Många byggföretag lägger anbud för att tilldelas byggprojekt, och det kan vara svårt att som nybliven entreprenör konkurrera i dessa budgivningar. Du måste alltså se till att bygga upp ditt rykte och nätverka med allt från lokala hantverkare till personer som helt och hållet står utanför branschen.

Här är ett par metoder att ta till för att skapa kännedom kring ditt företag:

  • Mun till mun-metoden: I byggbranschen är det många gånger rekommendationer människor emellan som leder till nya kunder. Se till att ordet sprids så att du på så sätt kan visa att du finns.
  • Ta hjälp av dina nära och kära: Berätta för vänner och familj om ditt nya företag och be dem sprida ordet vidare. En personlig rekommendation känns ofta tryggt, speciellt när det handlar om tjänster som ska utföras i det egna hemmet.
  • Skaffa en Facebooksida: Marknadsför ditt företag på Facebook och posta relevant innehåll som dina potentiella kunder kan tänkas vara intresserade av. Tänk på att du snarare ska skapa värde för dina följare än att prata om dig och dina tjänster.
  • Annonsera i tidningar: Lägg en liten del av din budget på att annonsera i lokala och regionala tidningar. Mät, efter ett tag, effekten för att se om det lönar sig.
  • Dela ut material: Tryck upp visitkort och dela ut flygblad. Varför inte erbjuda en välkomstrabatt till dina första kunder?

Lycka till med egenföretagandet!

Källor:

hemsida24.se

1000affarsideer.se

www.if.se/

 

Kommentera

Kommentarer