Efter cyberattacken: en uppdatering.

3 juli, 2017

Nu är vi helt färdiga med återställandet av vårt IT-system efter cyberattacken! Klubb Optimisten var det sista att åter få i drift och allt ska nu fungera som vanligt.

Tisdag den 27/6 drabbades Optimera med systerbolag av en cyberattack, så kallat ransomware, som drabbat många bolag internationellt. För att begränsa skadan beslöts snabbt att isolera våra system helt medan vi säkrar systemen igen. Detta har tagit sin tid, men det mesta är alltså nu igång igen.

OBS! Alla mail mellan 27 juni 13:25 och 7 juli 12:30 har inte tagits emot. Sändarna behöver skicka om dessa. Mail mellan 7 juli 12:30 och 9 juli 16:00 kommer antagligen att komma fram, lite beroende på avsändarens mailserver.

System som drabbades, men nu är helt återställda:

  • E-handel – förutom e-postfunktioner som orderbekräftelse och återställning av lösenord. Handla går fint!
  • Inköp i butik – med något begränsad funktion då vi förlitar oss på en äldre version av affärssystemet.
  • Hemsida
  • Telefoni. Centralt växelnummer: 040 692 37 00.
  • Proffsklubben – med viss begränsning där denna är kopplad till vårt affärssystem.
  • Blogg och sociala media
  • E-post
  • Klubb Optimisten. Vissa uppdateringar av saldon och transaktioner kan dröja ytterligare någon dag men funktionaliteten är helt återställd.

 

Än en gång, varmt tack till er som fått vänta eller påverkats av vår nedsatta servicemöjlighet, för ert tålamod och förståelse!

 

 

 

 

Kommentera

Kommentarer